Thursday, 20 August 2015

OMK! #OhMyK

السلام عليكم سموا
تيستيغ توليس جاوي يغ ده بركارت. هيهي


Ada yg boleh baca tak? Hehe, cer bagitau apa yg saya tulis.
Yealah, since tulisan jawi dah semakin pupus, kita yang dibesarkan dengan tulisan ni kena laa martabatkan ia kan, tak gitu?

Tapi malam ni bukan nak cerita pasal tulisan jawi, 2 in 1 kateko, hehe.

Nak cerita pasal OMK!

Kan bagus kalau OMK! ni boleh jadi trending untuk kita orang Islam sepertimana trending nye OMG dan segala akronim yg lain.*including cursing terms*

Apebenda OMK ni?

Ala, OMK ni yang Nabi Muhammad s.a.w. galakkan kita baca malam jumaat tu laaa.

Haa, Kahfi. Oh My Kahfi.

Banyak fadhilatnya bila kita amalkan Surah Kahfi ni.

Antaranya dalam hadith Rasulullah sendiri ada menyebut tentang siapa yang amalkan Kahfi terlindung dr Dajjal laknatullah.

Dalam riwayat Muslim yang lain, dari Abu Darda’radhiyallahu 'anhu, bahwa Nabi shallallahu 'alaihi wasallam bersabda, “Barangsiapa yang membaca sepuluh ayat dari permulaan surat al-Kahfi, maka ia dilindungi dari Dajjal.” Yakni dari huru-haranya.

Fadhilat yang lain boleh baca kat SINI!

Maka, ada yang mempertikaikan tentang amalan baca Yasin malam jumaat.

Saya pernah dengar satu ceramah ni, ustaz tu kata bacaan Yasin malam jumaat ni amalan orang Melayu, tapi kalau baginda Rasulullah apa yang diamalkan ialah surah Kahfi. *my bad, tak ingat siapa ustaz tu, sbb dah lama dengar.

Jadi, tak bagus ka kalau baca Yasin malam jumaat?

Jawapan: Bukan tak bagus, cuma yang kita dapat tu pahala baca Qur'an ja laaa, tapi kalau kita baca Kahfi, yang kita dapat pahala baca Qur'an dan pahala ikut sunnah Rasulullah.

Ada pahe?

So alang2 baca Yasin, tambah sikt, baca Kahfi sekali ye guys ^_<
Surah Kahfi ni panjang, kalau tak mampu, baca 10 ayat pertama dan 10 ayat terakhir.

Okay, type thru phone je, salah silap tegur kay.

Wallahua'lam, wassalam.

OMK! Kahfi guys Kahfi~ └(^o^)┘

*subject to copyright *


Rujukan: by Badrul Tamam,
http://m.voa-islam.com/news/ibadah/2011/02/03/13112/keutamaan-membaca-surat-alkahfi-pada-hari-jumat/;


No comments: